Pomen spanja

Spanje je, tako kot prehrana in telesna dejavnost, pomemben pokazatelj zravja in dobrega počutja. 

Zelo pomembna sta dolžina in kakovost spanca. Slaba kakovost in trajanje spanja vplivata na fizično, duševno in socialno zdravje. Spanje vpliv na budnost, opravke, delo, koncentracijo, duševno utrujenost, družabno delovanje, energijo, razdražljivost, dnevno zaspanost.

Dobro spanje pa izboljša kakovst življenja, izboljša naš imunski sistem, okrepi naš spomin, pomaga pri izvedbi naših nalog, pomaga pri presnovi sladkorja, vpliva na preprečevanje srčno-žilnih bolezni, možganje kapi ter zmanjša tveganje za prezgodnjo smrt. 

Pitje kave ali jemanje drugih poživil NE nadomešča spanja.  Za dober spanec sta nujna primeren prostor in dobro ležišče.

                                                                 Povzeto po: Spanje, počitek, regeneracija, Brigita Zupančič-Tisovec

Ob letošnjem svetovnem dnevu spanja, ki smo ga obeležili 14. marca, so slovensko javnost  o pomenu spanja, predvsem otrok in mladostnikov, opozorili na Nacionalnem inštitutu za javno zdravje. Na območni enoti Celje Nacionalnega inštituta za javno zdravje so opozorili, da je pomembno, da starši poznajo pomen in razvoj spanja pri otrocih in mladostnikih, ki imajo v primerjavi z odraslimi še večjo potrebno po le-tem. Zdravniki (somnologi) opozarjajo, da ima težave s spanjem oziroma motnje v spanju od 10 do 30 odstotkov otrok in mladostnikov. As. dr. Barbara Gnidovec Stražišar opozarja, da pomanjkanje spanja povzroča posledice pri telesnem in kognitivnem razvoju otroka. V spanju se izločajo številni hormoni, tudi rastni, ki vplivajo na rast in razvoj otrok.a Med spanjem se objavljajo celice telesa, kratkoročni spomin se spreminja v dolgoročnega. 

Premalo spanja vpliva na vedenje, razpoloženje, posledično pa tudi na šolsko uspešnot otrok in mladostnikov. 

10 priporočil za zdravo spanje pri otrocih od rojstva do 12. leta (Svetovna zveza za motnje spanja - WASM):

1. Poskrbite, da vaš otrok dobi dovolj spanja, s tem, da določite njegovi starosti primerno uro, ob kateri bo hodil spat (zaželeno pred 21. uro) in ob kateri bo zjutraj vstajal. 

 2. Vzdržujte stalni čas večernega uspavanja in jutranjega prebujanja, tako bo delavnikih kot ob koncu tedna.

3. Otroka navadite na ritual pred spanjem. Spi naj v udobnih oblačilih in z vpojno nočno plenico.

4. Spodbujajte otroka k samostojnemu uspavanju, brez vaše pomoči. 

5. Izogibati se je potrebno svetlih luči pred spanjem in ponoči, zjutraj pa naj bo otrok čim bolj izpostavljen močni dnevni svetlobi.

6. Iz otrokove spalnice odstranite vse elektronske naprave, vključno s televizorjem, računalnikom in mobilnim telefonom. Omejite čas njihove uporabe pred spanjem.

7. Vzdržujte redno uro ustaljenih dnevnih opravil in obrokov. 

8. Otrokov dnevni počitek naj bo prilagojen njegovi starosti.   

9. Otrok naj bo podnevi čim bolj telesno aktiven in naj dovolj časa preživi na prostem.

10. Iz otrokove prehrane izločite hrano in pijačo, ki vsebuje kofein, tein, kot so različni sokovi, gazirane pijače, energijske pijače, kava in čaji. 

Po podatkih mendarodne raziskave iz leta 2014 HBSC v Sloveniji emd šolskim tednom (od ponedeljka do petka) spi devet ur  ali več na noč vsak tretji mladostnik (30,6%), kar je skladno s priporočili somnološke stroke. Sicer pa mladostniki med šolskim tednom spanju namenijo povprečno okoli 8 ur na noč. Čas spanja se starotjo skrajšuje. Najvišji delež mladostnikov, ki spijo devet ur ali več, je v skupini 11-letnikov. V skupini 15-letnikov pa spijo v povprečju 7 ur na noč. Tako mladostniki kot odrasli imajo pogosto premalo časa za spanje, tudi ne poznajo dovolj informacij o higieni spanja. 

                                                                        Vir: Nacionalni inštitut za javno zdravje, Območna enota Celje

KAJ PA VAŠI OTROCI?

Anketirali smo učence 6. razreda. Podatki kažejo, da se vsi zadevajo, da je spanje pomembno v našem vsakdanjiku. Večina otrok hodi spat ob 21. uri, redki prej (20.30) ali celo kasneje (ob 22.uri). V povprečju spijo okoli 9 ur na noč. Pred spanjem večina šestošolcev brska po telefonu ter igra igrice. 

nino nina durmiendo cama 1308 6933

 

 

Ponosni smo na ...

mobilnost  

sio2020 300x156

5ZaNasmeh

kulturna sola
k u l u r n a  š o l a

zdrava sola

Koledar dogodkov

June 2019
M T W T F S S
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Prihajajoči dogodki

No events

 logo tosemjaz obcinazalec  SAFEsi  tom-moder  petka  zavodzasolstvo

Pravno obvestilo   |   Prijava   |   © OŠ Petrovče 2012